Wednesday 24 June 2009

halal?haram?anda pule?

today,
aku masak kari ayam.sambal belacan n papedum.
atas permintaan adik2 n anak2.
bubur ayam bercendawan pun aku wat..
layan kan je ape dorg nak .janji makan.
lepas dah siap masak uruskan furkids aku lak.
penat.
coz arini aku dok mengeMOP satu mah.
si nella la punya hal.
makan ais krim malaysia.
sampai satu umah melekit.
siap hp aku pon same.
huh.
buat sedapkan badan aku bkk ym.
haih..
ader owg kasi panas la.
perbalahan tentang " kut teh"
ader ke dia kate aku melantak BABI?
huuuu.
hangen2.
kat sini aku nak luahkan sme.
"kut teh"yg aku guna tu akceli herba paket.
chinese herba.
beli kat carrefour putrajaya .(hello ..carefour kat sini jual benda halal je ok)
tanda halal ag.
bukan aku dok letak BABI dalam menu aku.
benda ni kat spore da popular."muslim meat herbal soup."
yg buat haram tu bila aku letak babi.
tpikal sungguh minah ni
cme on la..
kalu ko rase sangsi or was-was.
jangan lah makan BENGONG!
bikin hot je.
aku da mention yg benda tu herba semata- mata.
cuma comman org pangel " KUT TEH"
takkan aku nak tkar jadi "HERBA YANG HALAL UNTUK SUP DAGING "
adoi.
kalu sangsi gak..
p tgk kat "Wikipedia, the free encyclopedia"
pk dulu baru cakap.
bukan suke2 nak cakap.
kalu camtu western pun x leh makan la???
yg kena letak wine tu?
x leh la?haram la?tukar ngan cuka apple pun haram la?
kan ader care yg bole sesuaikan ngan budaya n agama kita.
islam ni mudah lah.
da tuhan pun kate manusia ni sebaik2 mkhluk yg dia cipta.
gunakan lah ape yg dia beri pada kita tapi x pada yg lain.
"AKAL"
kadang2 aku pelik la.
melayu kalu otak da moden. jadi lebih western lak cara hidup.
tapi kalu mundur sme dia bantai HARAM.
tapi apa2 pon pk beb sebelum cakap.
sebelum serang aku.
ko ader bukti benda tu haram?
ader?
kalu x da baik ko diam.
kalu ko sangsi cakap elok2 aku leh terangkan.
bukan bantai cakap aku melayu MURTAD makan babi.
jahil2 aku still tau babi tu haram.
tapi bijak2 ko ader ko pk dulu sebelum serang?
sebaik ko jauh lah
kalu depan muka aku ikat then ko pakse ko telan.


haih.
ganas lak pemikiran aku arini.

1 Comment:

  1. Nad Zainal said...
    isk sengal ubi aminah tu!

Post a Comment