Sunday, 28 June 2009

Serai oh serai


wah.serai.
aku ske sangat bau serai.
sampai bilik tido aku pun bau serai.
haaa.
serai banyak taw kebaikan nye..
ni pun aku baru ta.
selama ni dok melantak air teh serai baru aku tau banyak khasiat.
jap2 aku dapat info ni dr hamba allah yg agak pemalu.
ape2 pun thanks taw apple!



-Kajian di Israel mendapati aroma yang dikeluarkan dari serai dapat membunuh sel-sel kanser yang ada di dalam badan seseorang peghidap kanser itu sendiri,
tanpa mengganggu sel-sel yang sihat.
Jadi, pesakit kanser biasanya akan disarankan agar meminum teh serai buatan sendiri untuk memulihkan diri dari perebakan sel kanser.

-Bauan citrus dari serai dapat membantu pesakit insomnia (penyakit susah tidur)

-Gabungan bauan citrus dan pepper dapat membantu wanita yang mengalami masalah menstrual.

-Teh serai juga sangat bagus kerana ia boleh bertindak sebagai Diuretik (macam julap lah kiranya). Ia membantu mengeluarkan benda-benda yang tak perlu dalam badan. Sekaligus, mengawal berat badan .(so sape yg nak badan cam model sila amalkan ok.)

-Serai juga bagus dijadikan sebagai agen detox, untuk membersihkan hati, buah pinggang, perut dan usus. Ianya sangat effektif dalam menyingkirkan lemak, kolestrol dan jugak toksin dalam badan.

-serai membantu melancarkan sistem pemprosesan perut dan pengaliran darah.

-Serai dapat membantu menurunkan kadar tekanan darah.

hebat serai neh.sampai jd focus dalam entry aku.hehehe
korang nak wat teh serai?
meh aku ajokan.

bahan-bahan:(tok 2 cawan teh ok.)
-2 batang serai.(hamek yg bawah.potong bebulat.) -jangan lak tgk pic tea aku tu.wat melawo je serai panjang tu.
-satu uncang teh(aku gune green tea)
-air panas untuk 2 cawan.
-sedikit gule(kalu x nak lagi elok)

cara-cara:
huih tu pon x tau ke?
amek serai,uncang teh n gula masuk teko.
tuang air panas.
kaco2.
tunggu dalam 20 minet then telan .
then korang rase korang lah yg paling sehat.
agagaga.
ape2 pon enjoy.
k.
aku pun nak perkena secawan.(kemaruk nak kurus ni)

1 Comment:

  1. hellgirl said...
    b. org dah gian ngan green tea
    anyss pn bedal same
    hahaha

Post a Comment