Wednesday 29 July 2009

Hak Isteri.Makan Hati

ada satu persoalan sentiasa bermain dlm minda aku.
kenapa kita x bole .dia bole??
aku cukup jaki dengan kata2 dia kan suami.dia ketua.dia lelaki.
then kalu ketua x de wat silap ke??
sentiasa sempurna ke?
tuhan syg lebih ke?
TIDAK.
tu jawapan yg sesuai.
dulu aku pun cam isteri lain.
mengikut kate sang suami.sme dia ckp aku buat.aku turutkan
skrg x lagi.sbb nye aku cukup BOSAN.
bukan nak bgtau semua sang suami jahat.jauh sekali nak buka pekung kami.
tapi kat sini aku dlm kelompok komuniti.

tadi sahabat jauh call.
di tanya macam2.di luah meraung2.di sesal x sudah2.

ape hal eh??

ha.sang suami mengongkong.sang isteri memberontak.
mmg padan muka.
akhirnye suami ade gundik.si bini makan luar.
nasib baik x de anak.kalu ade??x naya??
pastu laki bini menyesal x sudah2 bila talak dah jatuh .

sape kate rumah tangge x de ujian?
ade.aku penah alami.
aku penah tertonggeng meraung dlm bilik bila suami gatal.
laki aku penah separuh gila bila tau kekasih lame aku nak jumpa.
mmg padan kan??
memang pun.
ni akibat bila suami gila kuasa mutlak.si isteri bantai sme dia betul.
masalah x selesai .sampai p jabatan agama mtk cerai.
tapi tu dulu.
skrg ni kami gunakan sistem "give n take"

let say...

aku nak keluar.
hubby aku x bagi.
its ok.
then kalu dia nak men futsal.
pun x leh la.

aku nak kerja .dia tak bg.
suh didik anak.aku layankan
tapi syaratnye.
dia x kan bole melepak ngan kawan2.


nampak cam " ape punya bini..."

mungkin korang bole cakap camtu..
tapi korang tau berapa banyak kes cerai sbb rase x puas ati.
x terkira la beb.
dr kami simpan x puas ati.baik kami wat peraturan cam ni.
nak marah?marah la.tapi sampai bila marah tu??
tinggal serumah.tido sekatil.marah pun jd penat.
perkahwinan ni bukan setakat nikah or wat-EVER.
tapi perlu adil.perlu sama rata.
kalu suami penat banting tulang.
isteri pun penat didik anak.urus umah.
80% masalah umah isteri yg tanggung.
kalu nak cite.isteri ni kerja x penah habis.dr pagi bertemu pagi.
jadi sang suami.gunakan akal yg banyak tu.
beri keistimewaan utk isteri2 anda.jgn anda rasa anda berhak sahaja.
wanita di cipta kan sendiri dr sebahagian dr anda.
pk2 kan la.
ramai isteri makan hati .
tapi takut nak luah sbb bimbang di cop isteri duhaka.
come on la beb.islam bukan sekejam pemikiran anda.
banyak penyelesaian bole dapat bila kita luah dan bincang.
bukan simpan n balas dendam.
gunakan akal sebaiknye.



just my 2 cent.


ps:kalu korang x leh terima.korang punya hak.tapi ni blog aku.hak aku utk suarakan pendapat aku.

5 Comments:

  1. Ann said...
    dugaan idup berumah tangga...walau camana baik pun kita dengan hubby, akan ada masalah...
    ayeenroslan said...
    haah kak.pepatah kate.
    sedangkan lidah pun tegigit.
    Anonymous said...
    awak buat saya berfikir.tentang kata-kata awak.

    -wxw-
    Nad Zainal said...
    huhu ntah la b.
    lelaki nih kdg2 bile die ade pangkat bf/suami dia jd gile kose kdg2.
    huh benci mak nyah!
    sot said...
    hahahahh!!

    even though i'm unmarried yet
    i agree 100%!

Post a Comment